בלי אבחון: המורים יתנו הקלות לתלמידים

בלי אבחון: המורים יתנו הקלות לתלמידים , יעל ברנובסקי  , ישראל היום , פורסם ב: 14.11.2014

הנחיות חדשות של משרד החינוך: מורים יצפו בתלמידים, יפנו לאבחון ויציעו התאמות • הדאגה: המורים נטולי הכשרה מקצועית ועלולים לתת הקלות גם למי שלא מגיע

  • התוכנית בינתיים לשכבת י' בלבד, שלא ניגשת לבגרויות
    התוכנית בינתיים לשכבת י' בלבד, שלא ניגשת לבגרויות
משרד החינוך פירסם אתמול הנחיות חדשות לתלמידים עם לקויות למידה, שיאפשרו לצוות המורים לבחון את התלמידים ולהחליט אם יזדקקו להתאמות כגון תוספת זמן. ההנחיות נוגעות לתלמידים הלומדים בכיתות י' בלבד, ובקרוב יפורסמו הנחיות דומות לכלל מערכת החינוך.

מאחר ובמסגרת התוכנית הלאומית "למידה משמעותית" לא ניגשים תלמידי כיתה י' לבחינות הבגרות, יאפשר הדבר למורים לערוך מעקב אחר הקשיים התפקודיים של התלמיד, ובמשרד החינוך מקווים כי המתווה החדש יפחית את הצורך באבחונים ויחסוך בעלויות. 
 
על פי ההנחיה החדשה יתעדו הצוותים החינוכיים את הקשיים של התלמיד, ובמידת הצורך יפנו אותם לאבחונים מקצועיים. במשרד החינוך מקווים כי היכרותם של המורים, שאינם בעלי הכשרה מיוחדת לבצע אבחון, עם התלמידים ותצפיות שיבצעו יספיקו כדי לקבוע אם התלמידים יצטרכו תוספות זמן וכדומה. במידת הצורך יוכלו הצוותים החינוכיים בבתי הספר לאשר לתלמידים התאמות בהיבחנות כגון תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב ללא צורך באבחונים. אולם במקרים שבהם יזדקקו התלמידים להתאמות אחרות, ובהן הקראה ו/או הכתבה, היבחנות בעל פה ומבחן מותאם, תבחן ועדה בית ספרית את נחיצות ההתאמה, ועל פי שיקול דעתה תאשר אותה או תפנה את התלמיד להמשך טיפול הכולל אבחון מקצועי. במקרים חריגים, מעבר ל־10% מכלל השכבה, הטיפול יועבר לדיון בוועדה המחוזית.
 
השינויים, שייכנסו לתוקף עוד בשנת הלימודים הנוכחית, גררו לא מעט תגובות. לצד ברכות על השאיפה של המשרד להוזיל את עלויות האבחון לציבור ההורים, תוהים המומחים כיצד יוכלו המורים, שרובם ככולם נטולי הכשרה מקצועית, לבצע אבחונים, ומציעים להכשירם. ד"ר רותי רון, ראש מרכז התמיכה לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים במכללת לוינסקי, מסרה כי "ההתייחסות לנושא ההתאמות בדרכי ההיבחנות היא רק חלק קטן מהתהליך האבחוני כולו. האבחון הדידקטי נועד לגבש תוכנית התערבות על מנת לאפשר תהליכי למידה יעילים יותר ולא רק התאמות בדרכי היבחנות. יש ללמד את המורים והמערכת כיצד לבנות תוכנית התערבות נכונה". 
 
גם לורן פורש מוועד ההורים בירושלים הביעה דאגה בנושא: "להוציא את זה לרמת המורים זו טעות, כי מורים לא קיבלו הכשרה מקצועית. הם עשויים לתת הקלות למי שלא מגיע ולמי שכן - לא. הרצון של המערכת לחסוך כסף מבורך, אבל תלמידים מסוימים לא יאובחנו וזה עלול לחרב את העתיד האקדמי שלהם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה