האלימות בבתי הספר גוברת - אף אחד לא לוקח אחריות

האלימות בבתי הספר גוברת - אבל אף אחד לא לוקח אחריות - 15/01/2011 , ניב גלבוע , נענע

לפני כשנתיים נכנס שר החינוך גדעון סער לתפקידו כשהוא מכריז מלחמה באלימות בבתי הספר. שנתיים אחרי - ואין כמעט שבוע שאנחנו לא עדים למקרה מזעזע חדש של התעללות בין תלמידים. מורות ומנהלות מדווחות גם היום על אלימות פיזית כלפיהן. מדוע המערכת לא מצליחה לשים לזה סוף.

שר החינוך, גדעון סער, ומשרדו הכריזו לפני כשנתיים על מלחמה תקיפה באלימות בין מסדרונות בתי הספר. בתוכנית: חוקים חדשים ואפס סובלנות לתלמידים אלימים. אבל למרות הכוונות וההצהרות, המציאות בשטח נראית אחרת.
.

.
כך למשל, לפני כמה חודשים עבר י', תלמיד כיתה ד', תקיפה מינית מצד חבריו לכיתה. עם כניסתו לכיתה תפס אחד התלמידים י' בידיו, קשר אותו לכיסא ומשך באיבר מינו. לאורך כל שעות הלימודים הוא ישמור על שתיקה, עד שיחזור הביתה ויספר לאמו מה קרה. האם הנסערת פנתה למחנכת עוד באותו היום - וזו שולחת אותה לדבר עם אם הילד התוקף. בניגוד להנחיות משרד החינוך, הילד אפילו לא נשלח הביתה.

במקרה אחר י', תלמיד כיתה ז' לא הולך לבית הספר כבר 3.5 חודשים, לאחר שתלמידים בבית ספרו הכריחו אותו לבלוע כדור אקסטזי. בעקבות המקרה הוא אף נזקק לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. גם במקרה זה, בית הספר לא עשה דבר בנדון.

"יש איזושהי הסכמה שבשתיקה בין המפקחים של משרד החינוך לבין המורים והמנהלים, הנותנים גיבוי אחד לשני על מנת לשמור על שקט במערכת", מאשימה יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אתי בנימין.

אבל לא רק את ההורים התופעה מדאיגה. אחרי שגם המורים הפכו למטרה לאלימות התלמידים, גם הם לא יכולים לשמור יותר על השקט. "אני מתפללת בכל יום שהוא יגמר בשלום", אומרת אילנה וגמן, מנהלת בית ספר יסודי בחיפה. "מספיק ילד אחד אלים שהוא לא מטופל ובית ספר שלם סובל".

המנהלים מאשימים את ההורים של הילדים האלימים, שלטענתם מציגים לצוות החינוכי מסמכים כי הילד לא אלים, אלא יש לו בעיה רפואית הגורמת לו להתנהג בדרכיו. עם זאת, הם מפנים אצבע מאשימה גם כלפי משרד החינוך, שלטענתם מאפשר רק ענישה קלה יחסית. אבל במשרד החינוך דווקא טוענים שהייתה ירידה באלימות. "בפעם הראשונה נתנו למנהלי בתי הספר להתמודד עם הבעיה", אומר מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני. "אז כנראה שצריך להחליף חלק ממנהלי בתי הספר שלא מנצלים את הסמכויות והאחריות שלהם".

ואם חשבתם שזה רק בבית הספר, אז תחשבו שוב. כבר בגיל הגן מתגלים מקרי אלימות חמורים. כך למשל, בגן באחת הערים הוכנס ילד עם עבר של תקיפת פעוטות ושימוש בשפה מינית בוטה. מבחינת משרד החינוך, העירייה והגננות, להורים בכלל לא היה צריך להודיע על כך. ההורים הוציאו את ילדיהם מהגן במחאה, העירייה מצדה מאיימת לתבוע אותם בהתאם לחוק חינוך חובה.

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה